2015. augusztus 25., kedd

Az építés menete


IMG_6542.JPGMeg kell hagyni, hogy nem volt egy egyszerű folyamat. Bár összességében az effektív munkával töltött idő alig volt több 50 óránál, mégis kb. fél évig tartott mire megszületett a prototípus.

A lemezek kivágásánál nagyon sokat kellett matekolni, mert a lehető legkisebb veszteséggel akartam megoldani a dolgot, ezért papír szabásmintát alkalmaztam. Addig sikerült kirakóst játszanom a mintákkal, hogy végül 2 tábla lemezből kijött a teljes hajó és alig maradt hulladék. A másik kihívás a kivágott lemezek összetoldása volt. Erre sikerült végül egész jó módszert kitalálnom, így nem kellett aggódnom attól, hogy deformált lesz a hajótest.

Kajaképítés_2015 – 13.JPG

A legnagyobb fejtörést a fedélzet és a hajótest összeragasztása okozta. Itt kétféle módszert alkalmaztam: A nem, vagy csak nehezen hozzáférhető részeknél segédléceket ragasztottam a peremekre és így növeltem a ragasztandó felületet, a látható részeknél pedig üvegszövet csíkkal oldottam meg.


Kajaképítés_2015 – 61.JPG

A külső és belső laminálás viszonylag jól ment, köszönhető a jó alapanyagoknak. Pár helyen azonban nem sikerült olyan szépen, de ez a saját bénaságomnak, és kapkodásomnak tudható be. Legközelebb jobban oda kell figyelnem a részletekre ennél a műveletnél.


A kokpit kialakításánál elég sokat agyaltam, de végül jól bevált az amit először kitaláltam. A perem magasítást 3 réteg lemezből, de rétegenként 4 db-ból oldottam meg, a felső peremet pedig 2 db-ból illesztettem össze. Így sokkal kevesebb lett a vágási hulladék, és a ragasztásnál is egyszerűbb volt a dolgom.

A lakkozással meggyűlt a bajom, de ez szintén a rutintalanságom eredménye. Nagyon sokat olvastam ebben a témában, de valahogy mégsem sikerült minden fogást elsajátítanom. Azt hiszem szerszámok és a lakk minősége sem felelt meg az általam elvárt minőségnek, de ez van. Majd idővel ki fogom javítani a hibákat.


IMG_6098.JPGIMG_6165.JPG
IMG_6326.JPGIMG_6299.JPG
IMG_6475.JPGIMG_6348.JPG

Első próba

Ettől a résztől nagyon tartottam. Mindig egy régi mérnöki közhely járt a fejemben, miszerint “Ami a szemnek tetszetős az általában jó is” Nekem pedig nagyon tetszett, így bizakodó voltam.

A Tatai- tavon próbáltuk ki először a hajót. Viszonylag erős szél volt így ez nem volt annyira ideális kajakozás szempontjából.

Ahogy beleült az ember az első érzés az volt, hogy meglehetősen stabil, és abszolút nem borulékony. Szerintem a súly elosztása is pont jó lett. Az iránytartását még tesztelni kell, mert abban a szélben nem igazán lehetett ezt objektíven megítélni, de azért a gyerekek is tudtak vele egyenesen haladni, úgyhogy nagyon rossz nem lehet. Kényelmi szempontból is jól vizsgázott. Egy magamfajta felnőttnek még éppen kényelmes, kamasz gyereknek és nőknek pedig ideális.

Összességében nagyon élveztem a tervezés és az építés minden mozzanatát. Csodálatos érzés, hogy az amit a fejemben megálmodtam kézzel foghatóan megszületett és még jól is működik.




...és működés közben:


1 megjegyzés:

  1. Üdvözlöm! Nagyon tetszenek a munkái, szép hajók :). A segítségét szeretném kérni, és a tapasztalataira lennék kíváncsi a tervezéssel építéssel kapcsolatban.
    Kondricz Zoltán

    VálaszTörlés